JagthuisFestival 2007 - The roaring Twenties: kamermuziek uit de jaren 20 van de vorige eeuw.

logo JF jaren20

The roaring twenties.

Waarom is een kamermuziek festival met muziek uit de jaren twintig interessant? Hoe zag de wereld er toen uit? In de jaren twintig - vlak na de Eerste en nog ver voor de Tweede Wereldoorlog - verwachtten veel mensen dat eindelijk de hooggestemde idealen van vrijheid, vooruitgang en vrede over de hele wereld konden worden verwezenlijkt. In Europa waren nieuwe onafhankelijke staten ontstaan, waaronder Polen, Tsjechoslowakije en Hongarije. De grenzen van Duitsland (nu geen keizerrijk meer) waren verlegd, Frankrijk en Italië waren in omvang toegenomen. De vrede was weergekeerd en deze ontspanning ging vergezeld van een algemene economische opleving en een enorme toename van de wereldhandel. In Amerika leek voor de grote middenklasse het consumptieparadijs aangebroken. De gezinnen werden verrast met nieuwe elektronische hulpmiddelen. Het leven werd gemakkelijker, de rokken werden korter en velen begonnen het gewoon te vinden in het openbaar te roken en te drinken. Ook de jazz, die als primitief en sensueel werd ervaren mocht zich in een toenemende populariteit verheugen. Maar intellectuelen worstelden met de duistere erfenis van de oorlog. Vanuit Europa was Darius Milhaud uitgezonden geweest naar Brazilië. Pianist Arthur Rubinstein haalde Villa-Lobos naar Parijs en in 1922 richtte harpist Pierre Jamet zijn Quintett Instrumental de Paris op waarvoor o.a. Roussel een kwintet componeerde. De jaren twintig: het "interbellum" en de "roaring twenties" waren door dit alles een overgangsfase: oude normen en waarden hadden hun betekenis verloren. Europa kwam in contact met (Zuid- en Noord-) Amerikaanse ideeën. Wie in kunst geïnteresseerd was, trachtte het platte materialisme van de VS te ontvluchten. Sommigen zochten de cultuur in Greenwich Village, de kunstenaarswijk van New York, anderen vertrokken naar Parijs, het artistieke Mekka in die dagen. Berlijn was voor de machtsovername van de nazi's eveneens een gistende stad waar morele grenzen werden opgezocht en waar nieuwe richtingen als Bauhaus en het dadaïsme floreerden.

zaterdag 26 mei Berlijn-Amerika-Parijs

17.00 Lezing Huib Ramaer musicoloog “Hoe de Tango Europa binnendanst”

18.00 Concert Anstatt dass Trio Michaela Riener zang Erik-Jan de With saxofoon Joey Marijs marimba Kurt Weill – liederen, w.o:

Drei Groschenoper-Suite Overture, Die Seeräuberjenny, Mackie Messer, Barbara-Song, Anstatt dass Song, Melodrama/Polly’s Lied, Abschiedsbrief

diner

20.30 Concert Bas Verheijden en Niek van Oosterum 2 piano’s

Heitor Villa-Lobos - Carnaval das Criancas (1920) Francis Poulenc - Sonate (1918) Maurice Ravel - La Valse (1920) Darius Milhaud - Scaramouche (1937) Darius Milhaud - Le Boeuf sur le Toit (1920) Astor Piazzolla - Le Grand Tango (1982)

zondag 27 mei: Parijs

12.00 Koffieconcert Trio Quod libet Ingrid Nissen hobo Nancy Braithwaite klarinet Jonathan Reeder fagot

Heitor Villa-Lobos - Trio voor hobo, klarinet en fagot (1921) Francis Poulenc - Sonate voor klarinet en fagot (1922) Ervín Schulhoff - Divertissement (hb,kl,fg) (1927) Darius Milhaud – Pastorale op 147 (hb,kl,fg) (1935)

13.00 Lezing Huib Ramaer musicoloog “Parijs – het artistieke Mekka van de jaren 20”

lunch

15.30 Concert Ensemble Lumaka Jana Machalett fluit Martina Forni altviool Miriam Overlach harp Eke van Spiegel viool Örs Köszeghi cello

Albert Roussel - Serenade (1925) Claude Debussy - Sonate (1915) Théodore Dubois - Terzettino (1916) Joseph Jongen - Concert a Cinq (1923)

maandag 28 mei: het nieuwe Europa

14.30 Concert Olga Cerna sopraan Matthias Veit piano

Ervin Schulhoff - Drei Lieder für eine Altstimme nach Oscar Wilde op.15 und Volkslieder und Tänze aus Schlesisch-Teschen

Bohuslav Martinu - "Einflüsse aus Paris und Amerika": Zwei Lieder, Vier Lieder nach Volkspoesie, Vocalise-Etude, Schmetterlinge und Paradiesvögel - Nr.2, Scherzo - aus "Film en Miniature (1925), Prelude en forme de Danse - Nr.2 (1929)

Viktor Ullmann - "Hölderlin - Lieder": Der Frühling, Sonnenuntergang, Abendphantasie

thee

16.30 Concert Matangi Kwartet Gian Francesco Malipiero - strijkkwartet nr 1 Rispetti e strambotti (1920) Dmitri Sjostakovich - Adagio en Allegretto Edward Elgar – Strijkkwartet (1919)

buffet