Onder de noemers Tangoheldinnen, Scottish flavour en Inspiratie waren drie dagen lang vrouwelijke componisten aan het woord! Bij het JagthuisFestival 2015 waren vele (wereld)premières en stukken van onbekendere componistes te horen, een verrijking voor de kamermuziek.

poster-jf15

Het leek ons een goed idee om een festival met een nogal breed thema als ‘kamermuziek van vrouwelijke componisten’ met een spetter-onderwerp te beginnen: de tango. Het is verrassend om te ontdekken dat Astor Piazzolla niet de enige is geweest die tango’s heeft geschreven. Azucena Maizani (1902-1970), Alba Rosa Viëtor (1889-1979), Marguerite Casalonga (1865-1935) en componistes van nu: Sophie de Rijk, Emma Breedveld en Huba de Graaff zijn een paar voorbeelden van vrouwelijke tango-schrijfsters. Van Huba de Graaf zal een première gespeeld worden! Een tango is eigenlijk een mini-operaatje; het vertelt een levenslied en bevat ritmische en emotionele momenten. De oude tango’s waren er vooral om op te dansen, de nieuwe tango’s zijn eerder ‘luister-muziek’. Die twee elementen komen terug in de eerste festivaldag. Tango-school Hilversum Club de Tango zal een workshop tango-dansen geven. Daarna is er een concert gespeeld door het tango-pianotrio Escapada. Ten slotte wordt een tango-demonstratie gegeven en mag het publiek op live-muziek een dansje wagen, daarnaast genietend van tapas.

Op zoek naar welke vrouwelijke componisten er in de 20e eeuw waren en wat zij schreven kwamen we Geraldine Mucha (1917-2012) tegen. Zij is de tweede echtgenote van Jiri Mucha, zoon van de bekende Tsjechische schilder Alphonse Mucha. Voor haar echtgenoot componeerde Geraldine na zijn overlijden een Epitaph, voor hobo en vijf strijkers. Toen bleek dat bij die vijf strijkers ook een contrabas zit hebben we de tweede festivaldag rond de hobo en contrabas geprogrammeerd. We hebben de Nederlandse (vrouwelijke) componiste (en contrabassiste) Sylvia Maessen gevraagd om een duo te schrijven voor hobo en contrabas. Natuurlijk staat vandaag de Epitaph van Geraldine Mucha op het programma, het zal een Nederlandse première worden. Mucha is van geboorte Schotse. Toevallig of niet, veel muziek voor hobo is door vrouwelijke Schotse componistes geschreven. Trio Oimatsu bestaande uit 2 hobo’s en althobo en Trio Lataster (hobo-cello-piano) zullen optreden met werk van o.a. Mary Chandler en Elizabeth Aitkin. Vandaar dat deze dag de titel ‘Scottish flavour’ mee krijgt. De dag eindigt met de uitvoering van het eerste quintet van Lousie Farrenc voor viool, altviool, cello, contrabas en piano: de zogenaamde forellenbezetting. Louise Farrenc (1804-1875) was een van eerste Franse vrouwelijke componisten die echt voor kamermuziekensembles schreef en verdient daarom een plek op dit festival.

Op de laatste festivaldag komt de componiste zelf aan het woord en wordt er meer verteld over het verhaal achter de componiste. Tenslotte was het voor veel vrouwelijke componisten niet makkelijk hun beroep uit te oefenen. Wat dreef hen? En hoe komt het dat lange tijd het werk van vrouwelijke componisten onderbelicht is gebleven? Is er verschil in het werk van mannelijke en vrouwelijke componisten? Bestaat er überhaupt zo iets als een vrouwelijke compositie? De aanwezige componiste vertelt iets over haar werkwijze: hoe ontstaat een compositie? Het festival wordt afgesloten met een concert door sopraan Irene Maessen, fluitiste Eleonore Pameijer en pianiste Reinild Mees. Zij brengen werk van Pauline Viardot, Lily Boulanger, Cécile Chaminade, Sylvia Maessen, Amy Beach, Geraldine Mucha en Vitezslava Kapralova. Het is geen toeval dat vandaag ook werk zal klinken van Kapralova, zij was de eerste echtgenote van Jiri Mucha.

Het JagthuisFestival 2015 werd mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van het VSB fonds, de Van den Berch van Heemstede Stichting, Fonds Podiumkunsten en de donateurs van het Jagthuis.