JagthuisFestival - Renaissance van de altviool

23-25 mei 2008

het rode logo

Renaissance van de altviool?

Eeuwenlang was de altviool een tussen geschoven kindje. Dat heeft stilistische redenen: de belangrijke stemmen uit het middenregister waren sinds de barok ondergeschikt aan de discantstemmen. De alt werd in het orkest en in de kamermuziek als vulstem of octaafverdubbeling gebruikt; de altvioolpartij was niet heel moeilijk zodat ook minder gekwalificeerde violisten die konden spelen. Het Jagthuis, op zoek naar een thema voor het jaarlijks festival, ontdekte dat juist in de 20e eeuw de altviool het assepoester-imago achter zich liet. In Engeland waren eerst altviolist Lionel Tertis en later William Primrose sleutelfiguren. Voor hen werden vele stukken met de altviool in de hoofdrol geschreven. Natuurlijk was ook Paul Hindemith heel belangrijk. Hij speelde goed en liet belangrijke werken na. Sinds die tijd is altvioolmuziek voor de geoefende altist en de altviool werd - om met Joeri Bashmet te spreken - het instrument van de 20e eeuw.

Programma

Vrijdagavond begint het JagthuisFestival met een spetterend concert door het Amsterdam Viola Quartet. Na afloop is er een feestelijke borrel.

Zaterdags is de zaal open vanaf 17.00 uur. Gelegenheid om de tentoonstelling te bekijken, een film te zien over het ontstaan van een strijkinstrument of met een vioolbouwer life te praten. Daarna begint de "Engelse" avond: U wordt getracteerd op drie concerten, afgewisseld met een "high tea" en besloten met een heus "supper". Altviolisten op de zaterdag zijn Prunella Pacey en Asdis Valdimarsdottir.

Tenslotte is het zondag echt feest. Om 15 uur kunt u met of zonder instrument inhaken bij Esther Apituley! Behalve altviolen zijn ook andere instrumenten welkom. Na de thee is er het aflsuitende buffetconcert waaraan naast het Amsterdam Viola Quartet ook meewerken pianiste Rië Tanaka en acteur/trompettist Hans Dagelet!